
RADIO MART1 

ISSUE BRIEF NUMBER IB83105 
UPDATED 05/22/84 

AUTHOR: 

Joel M. Woldman 

Foreign Affairs and National Defense Division 

THE LIBRARY OF CONGRESS 

CONGRESSIONAL RESEARCH SERVICE 

MAJOR ISSUES SYSTEM 

DATE ORIGINATED 06/21/83 

FOR ADDITIONAL INFORMATION CALL 287-5700 

0523 





CRS- 1 

ISSUE DEFINITION 

S. 602, the Radio Broadcasting to Cuba Act passed by both the Senate and 
House and signed into law by President Reagan on Oct. 4 ,  1983 as P.L. 98-111, 
provides for the establishment of a special, new, semi-autonomous Cuban 
service within the Voice of America (VOA). The proposed broadcasting, 
informally called "Radio ~ a r t i "  after a nineteenth century Cuban nationalist 
hero, is intended mainly to provide news to Cuba about Cuba, particulary news 
not reported by Cuba's state-controlled media. It is now expected that 
limited regular Radio Marti broadcasts 4 hours each day to Cuba by the VOA 
will begin in late summer or early fall 1984. 

Proponents of Radio Marti see it as an important foreign policy initiative 
in the respected tradition of RFE/RL, designed to promote the gradual 
evolution of the Cuban system by providing Cubans with objective information 
about their country and denying the Communist regime there its monopoly of 
public information. They considered the absence of an RFE/RL equivalent for 
Cuba as a major weakness in U.S. policy towards Latin America. Opposition to 
Radio Marti centers on the possible impact on domestic U.S. broadcasting 
interests of Cuban retaliatory measures, but some opponents also see the 
proposal as essentially propagandistic and counterproductive. Critics 
maintain that such broadcasting will complicate efforts to resolve 
long-standing broadcast interference problems with Cuba through negotiations, 
and might provoke retaliatory broadcasting that could prove detrimental to 
U.S. commercial radio interests. They also fear that the establishment of 
Radio Marti will further worsen U.S.-Cuban relations in general and argue 
that Cubans already have alternative radio sources of world news and 
entertainment. Concerns have also been raised about the cost of the program 
and of proposals to -compensate U.S. private broadcasters for capital co-sts 
incurred to overcome the effects of present and future Cuban radio 
interference. 

BACKGROUND AND POLICY ANALYSIS 

BACKGROUND 

In June, 1983, the House Foreign Affairs Committee reported out H.R. 5427, 
legislation to provide for radio broadcasting to Cuba, similar to legislation 
that had passed the House by a large margin in 1982 and had also been 
favorably reported by the Senate Foreign Relations Committee but failed to 
come to a vote on the Senate floor in 1982. All versions of Radio Marti 
legislation had the same general purpose: to enable the United States to 
"provide for the open communication of information and ideas through the use 
of radio broadcasting to Cuba." The intent of radio broadcasting to Cuba, as 
expressed in all such proposals, was to further **the open communication of 
accurate information and ideas to the people of Cuba, in particular 
information about Cuba." Standards for the broadcasts were to be the same as 
those set for any other programs of the U.S. Information Agency's 
international broadcasting service, the Voice of America (VOA): "to serve as 
a consistently reliable and authoritative source of accurate, objective and 
comprehensive news." 

In 1982, Congress amended legislation requested by the Administration to 
provide for oversight of any Radio Marti operations by the U.S. Board for 



CRS- 2 

International Broadcasting (BIB), which has overseen and provided U.S. 
Government funds by grant to Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL) 
since 1973. These stations, on which Radio Marti was modeled, seek to serve 
as a "surrogate home servicew to the people of Eastern Europe and the Soviet 
Union, respectively. They provide information about those countries 
unavailable from their own government-controlled media. RFE and RL are not, 
however, governed by the VOA standards of objectivity, but have developed 
their own standards. 

The Administration had intended Radio Marti to be operated by Radio 
Broadcasting to Cuba, Inc., an independent, non-profit corporation 
incorporated in September 1981, with funding from the Federal Government and 
perhaps some private sources. However, in response to concerns about how 
objective broadcasts under Radio Broadcasting to Cuba, Inc., would be, 
Congress specified that Radio Marti observe VOA stand be overseen by the BIB, 
in legislation reported in 1982. The House Foreign Affairs Committee bill 
specifically prohibited grants to Radio Broadcasting to Cuba, Inc., or any 
other corporation established to provide radio broadcasting to Cuba unless 
that corporation provided in its certificate of incorporation that its board 
of directors was the BIB and that the BIB would make all major policy 
decisions. 

It also gave the BIB a choice of methods for broadcasting to Cuba -- 
either through grants to, or leases or contracts with a single entity with 
the sole purpose of broadcasting news to Cuba, commercial radio stations, or 
non-commercial educational stations, or other such means as the BIB 
determines would be effective. The Only limitation imposed was that any 
broadcasting to Cuba on the medium wave (AM) radio band (between 535 kHz and 
1605 kHz) other than leased time on commercial or non-commercial stations 
would have to be transmitted on the frequency used by the Voice of America 
(VOA) for its broadcasts. - 

The practical effect of these provisions was that broadcasting would 
either have been (1) on the VOA's medium wave AM frequency for broadcasting 
to the Caribbean region (now 1180 kHz), (2) over the AM frequencies of 
existing stations with which the BIB might enter into contract for the 
purposes of carrying its broadcasts, (3) over the short-wave band, and/or (4) 
at the fringes of the medium wave (AM) band -- below 535 kHz or above 1605 
kHz. The House Energy and Commerce Committee version of H.R. 2453, and S. 
602 provided two different proposals for placing Radio Marti programming 
under the auspices of the VOA. The House Energy and Commerce Committee bill 
simply mandated that any broadcasting to Cuba transmitted by any means but 
over a shortwave frequency be part of VOA programming. S. 602, however, 
provided for the establishment of a new Cuban service within the VOA 
framework. 

The special Cuban service which S. 602 establishes will apparently be more 
autonomous than other VOA divisions as its chief and staff would be appointed 
by the Director of the United States Information Agency, of which VOA is a 
part, and the chief would report directly to both the head of the VOA and the 
USIA Director. S. 602 also mandated a special budget for the Cuban service 
of $14 million in FY84, $11 million in FY85, and no less than $11 million 
thereafter. Although not specified in the bill, discussion on the floor of 
the Senate indicated that the Cuban service would be expected to broadcast 
14.5 hours per day. 

Much of the controversy over the original proposal in the 97th Congress 
resulted from the Administration's plans that Radio Marti would broadcast at 



CRS- 3 IB83105 U P D A T E - O ~ / ~ ~ / ~ ~  

50 kilowatts on 1040 kHz. This, however, was the same frequency as a "clear 
channelw station, WHO, in Des Moines, Iowa, and the same frequency that Cuba 
had earlier claimed for a planned very high power (500 kilowatts) station. 
(No U.S. station is allowed to use more than 50 kilowatts.) Thus, the 
threatened retaliatory counterbroadcasting by Cuba could have seriously 
affected both Radio Marti and WHO. 

As presented by the Reagan Administration to the 97th Congress, the Radio 
Marti proposal called for 14-15 hours per day of programming. This would 
include news, commentary and entertainment. As a "surrogate home service," 
the news and information would have a special emphasis on Cuban developments, 
especially the Cuban military presence in Africa and Central America, and the 
Cuban government's handling of the Cuban economy, with assessments of how 
these developments affect the average Cuban. A variety of other political 
and cultural programs would be offered. To attract a wide audience, the 
station would broadcast entertainment such as baseball, soap operas and many 
types of music. 

The President has requested an FY85 appropriation of $11,203,000 for Radio 
Marti, as part of the USIA budget. 

POLICY ANALYSIS 

Basic issues concerning Radio Marti relate to the utility of the basic 
concept to U.S. foreign policy objectives, its objectivity and credibility 
under the proposed operating framework, its cost, and the possible 
consequences for U.S. broadcasters and listeners resulting from the 
broadcast of a "surrogate home service" to Cuba. 

Foreign Policy Considerations 

Proponents view the establishment of a U.S. radio station broadcasting 
news to Cuba about Cuba as an extension of a longstanding and accepted 
foreign policy practice of broadcasting to Communist countries. Both Radio 
Free Europe and Radio Liberty, it is agreed, have been recognized as 
effective in promoting the free flow of information in those countries. 
Those who look to RFE and RL as models for Radio Marti point to their success 
in building research and news gathering support systems as well as broad 
listernerships. Radio Marti proponents argue that, over the long run, 
providing Cubans With news withheld by their government and an alternative 
interpretation of events will lead to changes in Cuban society and actions 
which would be more compatible with U.S. interests. Proponents point to the 
highly restricted Cuban news media, which the Inter-American Press 
Association in 1982 described as "a system of controlled public opinion and 
information unique in the history of the Hemisphere," as evidence that Cuban 
foreign and domestic policies are possible only because the Cuban people are 
unaware of their full extent and impact. 

The Reagan Administration claims that Radio Free Europe played an 
important role in encouraging the Polish Solidarity resistance movement, the 
Prague spring of 1968 and the growth of independent public opinion throughout 
Eastern Europe. Testifying in the House in March 1982, Assistant Secretary 
of State for Inter-American Affairs Thomas 0. Enders said "for a people 
bottled up in a system of oppression that they did not seek and cannot 
removew the opportunity to listen to information not censored by the State 
"can be precious." 



CRS- 4 IB83105 UPDATE-05/22/84 

Broadcasting targeted at Communist countries is argued by Radio Marti 
proponents to be an important part of the world ideological struggle, and a 
useful component now missing in U.S. policy toward Cuba. They point to the 
number of hours that Communist countries spend on broadcasting, particularly 
in the Caribbean and Latin America as an indication of the importance which 
those countries place on the mass communication of ideas and viewpoints to 
influence world affairs. According to a Reagan Administration official, in 
1982 Cuba broadcast 283 hours per week in all languages to the Western 
Hemisphere, of which 235 hours per week were in English to North America. 
The Soviet Union, according to Administration figures, last year broadcast 
117 hours per week in English to North America and 334 hours per week in all 
languages to the entire Western Hemisphere. Other communist countries that 
broadcast to the Western Hemisphere are the People's Republic of China, some 
Eastern European countries, Vietnam, and North Korea. In light of these 
figures, proponents of Radio Marti consider the 84 hours per week Voice of 
America now broadcasts to the Caribbean region as a whole to be inadequate. 

Some proponents of Radio Marti stress the long term nature of its goals 
and benefits, directing attention to the mid-term future following inevitable 
changes of leadership in Cuba, probable economic difficulties and 
uncertainties of direction without charismatic leadership. The cumulative 
effects of a countervailing news source over time are, they contend, more 
important than episodic, near term conflicts. 

Those who oppose Radio Marti on foreign policy grounds argue that despite 
Administration disclaimers, it is part of a confrontationist policy towards 
Cuba that they view as counterproductive. Critics note that the proposal for 
Radio Marti was put forward at a time when the Administration was reportedly 
considering military action of some kind to deter Cuban support of Marxist 
guerrilla movements in the region. Opponents also note the seeming ease with 
which the station could be jammed. They have been concerned with statements 
by Administration officials that the U.S. might take action, possibly 
including the "surgical removal" of facilities broadcasting signals intended 
to jam Radio Marti or counterbroadcast over other U.S. stations. 

Some Opponents claim that even if the station is not jammed it will be 
unlikely to achieve its stated objectives because most Cubans, whose 
nationalism has often been anti-American in focus, will not be receptive to 
information directed exclusively at Cuba from a U.S. Government source. 
According to a New York Times report in 1981, the U.S. Interests Section in 
the Swiss Embassy in Havana, which provides a limited official U.S. consular 
and diplomatic presence, had argued that any discontent provoked by Radio 
Marti would stimulate emigration, rather than pressures for change on 
Castro's solidly entrenched regime. Critics have also charged that Castro 
has for two decades translated tangible signs of U.S. hostility to his 
government into domestic support for his policies, and he could use Radio 
Marti to mobilize support for and COnSOlidate them. Proponents, however, see 
Castro's strong reaction and threats of retaliation as evidence that he fears 
the impact of Radio Marti. 

Some critics are clearly suspicious that the basic purpose is 
propagandistic. An early proposal for radio broadcasting to Cuba developed 
by the Reagan Administration transition team openly acknowledged a 
propagandistic purpose. Assistant Secretary of State Enders acknowledged in 
congressional hearings that the U.S. Interests Section in Havana (the 
equivalent of an embassy in a country with which we have no diplomatic 
relations) had expressed concern that the broadcasts could be 
counterproductive. Concern has also been expressed that program content 



CRS- 5 IB83105 UPDATE-05/22/84 

would be susceptible to pressures from various political groups, including 
Cuban exile organizations, making it difficult to maintain the standards set 
for the station. Some proponents counter that the metamorphosis the concept 
has undergone since it was proposed and the legislatively mandated 
objectivity requirements are adequate protections against these problems. 

Cost Effectiveness 

Some concern has been expressed, even by supporters of the Radio Marti 
concept, that the proposal for a new government entity and the possible 
construction of new transmitting facilities are excessively costly. The 
proposal advanced in 1982 included a request for $10 million to cover both 
capital and operating costs for FY82, including the purchase of a 
transmitter, antenna and broadcasting facilities, and $7 million for 
operating costs for FY83. The legislation considered by the first session of 
the 98th Congress provided for several alternative ways to conduct Radio 
Marti broadcasts, and the costs would have varied according to which option 
was selected. By way of comparison, the FY84 budget for RFE/RL now 
approaches $116 million annually, for much more extensive research, 
publications and broadcasting operations to 6 nations in 21 languages. 

Both legislation considered by the 97th Congress and the legislation 
reported to the House in the first session of the 98th Congress had 
provisions for compensating U.S. broadcasters who are harmed by Cuban 
retaliatory radio interference. The legislation enacted, S. 602, includes a 
$5 million fund to help broadcasters pay the capital and associated 
engineering and technical costs of overcoming Cuban radio interference -- 
whether related or not to the operation of Radio Marti. The House Energy 
Committee version of the bill established no limit on such compensation. (In 
1982 the Congressional Budget Office estimated that the cost of mitigating 
massive Cuban interference with U.S. radio and television broadcasts could 
exceed $40 million under "worst case" conditions.) Proponents argue that the 
interference problem is an uncontrollable business cost arising out of the 
failure of the U.S. Government to deal with the Cuban interference. Critics 
argue that a reimbursement fund is a give-away to private business interests, 
and that in most cases, the need to avoid interference among U.S. stations 
will prevent the Federal Communications Commission from approving increases 
in stations' operating power to mitigate the effects of Cuban interference. 

Impact of Cuban countermeasures on U.S. broadcasters and listeners 

By far the most concerted opposition to Radio Marti came from those 
concerned about the impact of expected Cuban retaliatory measures on U.S. 
broadcasters and their listening audience. 

The issue of effect on U.S. broadcasters has two separate components. The 
first is the consequence in general for U.S.-Cuba telecommunications 
relations -- that is, would any form of broadcasting to Cuba exacerbate the 
already unfavorable situation of mutual interference and the possibility of 
continuing negotiations to resolve it? The second concerns direct Cuban 
retaliation to counter U.S. Radio Marti broadcasts which would affect 
specific U.S. stations or regions. 

General impact on U.S.-Cuban telecommunications relations 



CRS- 6 IB83105 UPDATE-05/22/84 

U.S. and Cuban use of the airwaves has been, until recently, subject to 
regional agreements established through the International Telecommunications 
Union (ITU), a specialized United Nations agency, and the North American 
Regional Broadcasting Agreement (NARBA), signed by the Bahama Islands, 
Canada, Cuba, the Dominican Republic and the United States in 1950 and 
ratified by the U.S. in 1960. As a result of Cuba's withdrawal (after the 
required year's notice) from NARBA in 1981 and its failure to sign the final 
acts of the ITUss Regional Administrative Conference on Medium Frequency 
Broadcasting held at the end of 1981, Cuba is subject only to the basic 
provisions of the ITU charter and the associated international radio 
regulations treaty. A provision of the international radio regulations 
treaty sets forth the principle that stations broadcasting on the medium wave 
(AM) band shall not employ power exceeding that necessary to maintain 
economically an effective national service of good quality within the 
frontiers of the country concerned. 

Radio interference has been a source of conflict between the United States 
and Cuba for many years. Some of this has. been caused by Cuba's failure to 
use directional antennas, which are more costly than omni-directional 
antennas, for its broadcasting. Other interference has been intentional, 
however, and therefore in violation of the NARBA and ITU agreements. 
Examples include the rebroadcasting by Radio Havana of Radio Moscow at higher 
power levels than those permitted by NARBA and, in the past, the deliberate 
jamming of WQBA, a Miami, Florida, Spanish language station which can be 
heard in Cuba. 

Although some broadcasters have complained that Castro never really abided 
by the terms of the NARBA treaty (which had been signed by the Batista 
government), and that deliberate interference has been a longstanding 
problem, others contend that the interference has only become a significant 
problem since about 1979. 

In December 1979, Cuba raised concerns of U.S. broadcasters by submitting 
a list of operating and planned AM stations to the ITU in connection with the 
Region 2 AM Broadcasting Conference. This listed 188 stations, compared to 
the 174 stations already approved by NARBA of which Cuba at the time only 
operated 75-80. The plan also called for some of these stations to operate 
at very high power levels. Two of the stations, listed at 1040 kHz and 1160 
kHz, would operate at 500 kilowatts, 10 times more than the maximum power 
level permitted by the U.S. for its domestic stations. 

Cuba's request for 48 changes in its AM frequency allotment was turned 
down at the second session of the ITU's Region 2 (North and South America) 
conference in November and December of 1981 after the United States lobbied 
against it. The conference, however, did place U.S. use of 1180 kHz for the 
Voice of America's Radio Marathon transmissions and 1040 kHz for Radio Marti 
on List B of the ITU Region 2 Radio Plan. (Placement on list B conveys no 
right to protection from increased interference, according to a Federal 
Communications Commission official.) Unhappy with the results of the Region 
2 conference, Cuba walked out without signing the final agreement. In a Dec. 
14, 1981, statement, Cuba denounced plans for Radio Marti, reiterated a 
threat of retaliation, and scored the conference for approving a frequency 
assignment to a station established "with the manifest objective of 
subverting and destabilizing the internal order in our country." 

Attempts have been made to solve interference problems by bilateral 
negotiations. The United States and Cuba held bilateral talks in April and 
August of 1981. Reportedly, U.S. officials were optimistic after those 



CRS- 7 IB83105 UPDATE-05/22/84 

meetings and a related meeting in Geneva in June 1981 that the Cubans were 
anxious to work out technical solutions to interference. This optimism 
reportedly dissolved as the ITU Region 2 conference neared and Radio Marti 
was announced. 

Proponents of Radio Marti argue that the problem of Cuban interference 
would exist whether or not the United States initiated broadcasting to Cuba, 
and that in view of Cuba's announced plans for increasing the number and 
power of its stations the United States can already expect major new 
interference problems. Proponents generally doubt that Cuba would be 
responsive to any U.S. initiative aimed at diplomatically resolving the 
interference problem, and some see Cuba as engaging in "outlaw" behavior. 
South Florida broadcasters, who now experience serious interference problems, 
have unequivocally supported the Radio Marti concept. A resolution by the 
Florida Association of Broadcasters seemed to view Radio Marti as a form of 
retaliation aimed at stimulating responsible behavior on the part of Cuba. 
The resolution stated, in part, "be it resolved that the Florida Association 
of Broadcasters urges the United States Government to undertake a project to 
construct and operate radio facilities that will cause interference to Cuban 
radio operations and/or jam Cuban radio operations until such time that the 
illegal interference from Cuba ceases." 

Some proponents suggest that Castro's threat to counter Radio Marti may be 
a bluff. Thus, they argue that the United States would set a bad precedent 
by allowing that threat to deter it from undertaking a radio service to Cuba 
similar to that broadcast to certain other Communist nations. 

Opponents, including other industry groups such as the National 
Association of Broadcasters, see negotiations as the only long-term solution 
to the interference problem. Many opponents see the interference problem 
arising as much from Cuba's use of economic and political, rather than 
technical, criteria in selecting radio stations, which result in interference 
among stations in Cuba as well. Industry representatives have noted that 
many interference problems experienced by U.S. stations are caused by local 
Cuban stations as Small as one watt. Cuba has complained that due to the 
large number of U.S. commercial stations it has been discriminated against 
in past regional frequency assignments, and visitors to Cuba have noted that 
U.S. stations, including both Florida stations and clear channel stations 
can be heard throughout the AM band. 

Some U.S. broadcasters feel that due to its ideological and symbolic 
implications, the establishment of Radio Marti as a separate entity would 
have had more adverse impact on Cuba's willingness to negotiate radio 
interference problems than would incorporating broadcasting directed at Cuba 
into VOA programs, which they supported. The National Association of 
Broadcasters argued it had received loud and clear signals that Castro would 
consider the establishment of Radio Marti as a separate entity an act of 
aggression and would retaliate. 

Potential impact of retaliation against Radio Marti 2 specific U.S. 
listening areas 

Under legislation considered by the 97th Congress, the original proposed 
Radio Marti station would have broadcast on 1040 kHz. WHO (50 kw) of Des 
Moines, Iowa, which also uses the frequency, protested the use of that 
frequency in a prolonged campaign as WHD judged Cuban retaliatory 
broadcasting on Cuba's planned 500 kilowatt station would have interfered 



CRS- 8 IB83105 UPDATE-05/22/84 

with reception in 99.65% of WHO'S broadcast area. Under S. 602, the 
legislation enacted, the only medium wave (AM) frequency which could 
specifically be assigned to Radio Marti is that of the Voice of America, 
which now broadcasts to Cuba on 1180 kHz on the medium wave band as well as 
on short wave frequencies. WHAM (50 kw) of Rochester, New York, WOW0 (50 kw) 
of Fort Wayne, Indiana and KOFI (50 kw) of Kalispell, Montana, also broadcast 
on 1180 kHz but have not become active in opposing the use of that frequency 
for Radio Marti. 

Proponents of Radio Marti doubt Cuba's ability to divert the quantity of 
electric energy needed for a sustained jamming and counterbroadcasting 
offensive against U.S. stations. They also claim that counterbroadcasting 
against U.S. stations would also affect stations in neighboring Central and 
South American nations with which Cuba wants to maintain good relations. 

S. 602 creates a special Cuban service within the VOA framework. 
Proponents of this approach argued that VOA has developed a credible image in 
Cuba which should be built on in any additional news about Cuba funded by the 
U.S. Government. Since VOA has only been sporadically jammed by Cuba, . 
proponents of this approach argued that Cuba would be less likely to counter 
VOA broadcasting about Cuba by jamming or increased interference than that of 
Radio Marti. 

Opponents of this approach argued that Radio Free Europe and Radio Liberty 
each have a separate identity and operation from VOA, and that Radio Marti 
should be treated no differently. They also alleged that VOA,,because of its 
other obligations, would not be able to provide the full service envisioned 
for Radio Marti -- 14 hours per day of programming, particularly the 
programming specifically designed to attract a large Cuban audience. 

Opponents to incorporating Radio Marti Ith.ome service" programming in the 
VOA also argued that the VOA charter forbids broadcasts of that type. From 
1961 until 1974, VOA did broadcast "Cita Con Cuba," a morning and evening 
program of news, features, Cuban music, and vitriolic commentary directed at 
the Cuban audience. In testimony before the 97th Congress, Assistant 
Secretary of State Enders said that the reason for dropping the program was 
that it was "not consistent with the VOA mission." Reportedly, other reasons 
for ending broadcasts were the general softening of U.S. policy towards the 
Castro government and a lack of news on Cuba. 

Whether VOA can under its current charter broadcast news about Cuba to 
Cuba has been open to interpretation. The VOA charter, enacted into law (22 
USC Section 1463) in 1976, set forth the purposes of VOA in such general 
terms that it neither specifically prohibits nor specifically authorizes 
programming such as that suggested for Radio Marti. The purpose of the 
United States Information Agency, of which VOA is a part, set out in 22 USC 
Section 1431 is to disseminate abroad information about the United States, 
its people, and its policies. Since the stated purpose of Radio Marti 
programming is to broadcast information about Cuba, VOA broadcasts of such 
materials could be interpreted as conflicting with the statutory purpose of 
USIA. Nothing, however, in the general authority for the USIA specifically 
prohibits dissemination of this type of information. In fact, this agency 
has in the past publicized conditions in Communist countries through various 
means, including the Voice of America. 



CRS- 9 

The President's FY85 budget request for the U.S. Information Agency, which 
includes the "Voice of America Radio Marti Program," asked for an increase of 
$1,103,000 for this function. The increase was justified with the 
explanation that it was needed "to provide full-year funding for the staff 
and program operations established in 1984." The increase would cover the 
addition of 10 positions to the 178 already funded for FY84. 

The budget request also mentions "tentativem plans to begin "limited 
programming, perhaps four hours daily, in the spring," with the number of 
hours to increase "incrementally as additional staff members come on board, 
reaching at least 14-1/2 hours daily at full operations." 

CUBAN OFFICIAL THREATENS JAMMING "AT THE LEVEL OF AGGRESSION" 

Calling Radio Marti "yet another U.S. aggression," Cuban Vice President 
Carlos Rafael Rodriguez told the Washington Post in a Havana interview 
published Mar. 14, 1984, that his government "was preparing to respond [to 
Radio ~ a r t i ]  at the level of the aggression.19 Rodriguez indicated that the 
relative troublesomeness of Cuban counter-broadcasts would be in proportion 
to the tone of Radio Marti programming. Cuban stations reportedly tested 
their ability to beam 250,000 Watt counter-broadcasts to the United States in . 
January 1984 and disrupted U.S. domestic broadcasts as far north as the 
Midwest. 

LEGISLATION 

97th. Congress 

H.R. 5427 (Zablocki et al.) 
z .  

Radio Broadcasting to Cuba Act, authorizes appropriations for FY82 and 
FY83 for Radio Broadcasting to Cuba, Inc. Permits other funds to be granted 
if specified conditions were met, as well as making the Secretary of State 
responsible for overseeing the funds authorized until an appropriate 
oversight agency be designated. Authorized Federal agencies to provide 
property for and to perform administrative and technical support and services 
for Radio Broadcasting to Cuba, Inc., and for the Presidential Commission on 
Broadcasting to Cuba. Introduced Feb. 2, 1982, by request. Reported by 
House Committee on Foreign Affairs, with amendments, Mar. 24, 1982. Amended 
by Subcommittee on Telecommunications, Consumer Protection, and Finance to 
limit Radio Marti to short wave transmissions May 13, 1982; this amendment 
was removed when the House Committee on Energy and Commerce approved the bill 
with other amendments July 13, 1982. House Committee on Foreign Affairs' 
version of the bill with amendments was approved by the House Aug. 10, 1982. 
Senate Foreign Relations committee then considered H.R. 5427 in lieu of S. 
1853, which had been introduced by request Nov. 16, 1981. The Committee 
approved the bill, with amendments, Sept. 9, 1982, and reported it to the 
floor. 

98th Congress 

P.L. 98-111, S. 602 
As passed by the Senate on Sept. 13, 1983, and by the House on Sept. 29, 

1983, P.L. 98-111 provides for the establishment within USIA's Voice of 
America (VOA) of a special Cuba service to broadcast "surrogate home servicen 
programming to Cuba. To be named either "Voice of America Cuba Service" or 



"Voice of America: Radio Marti Program," the Cuba service would be 
administered separately from other VOA functions, with the head of the Cuba 
service reporting directly to both the Associate Director for Broadcasting of 
the United States Information Agency (Director of the VOA), and to the 
Director of the United States Information Agency (USIA). The Cuba service's 
chief and staff would be hired by the USIA Director. As provided in this 
bill, the special Cuba service would operate in accordance with VOA standards 
and "in a manner not inconsistent with the broad foreign policy of the United 
States." The bill authorizes $14 million for the Cuba service for FY84 and 
$11 million for FY85, and mandates no less than $11 million be obligated by 
USIA for the service in future years. The bill also authorizes $54.8 million 
in each FY84 and FY85 for the modernization of VOA facilities and operation, 
As passed, S. 602 mandates a special bipartisan nine-member Advisory Board 
for Radio Broadcasting to Cuba be established within the Office of the 
President to review the service's activities. The bill also provides for 
USIA to arrange for periodic independent evaluations of Cuba service 
programming which would be forwarded to Congress with any recommendations for 
legislative action. Transmission would be over VOA's 1180 AM frequency and 
utilize VOA's Marathon, Florida broadcasting facilities. Other frequencies 
not on the "commercial" portion of the AM band could be used simultaneously 
if they are also used for all other VOA broadcasts to Cuba. Time could also 
be leased with certain restrictions from non-governmental shortwave stations 
for broadcasting Cuba service programming. If Cuban jamming of the service 
should exceed limits set by the.bill, USIA could lease time on commercial or 
non-commercial educational AM bank radio broadcasting stations for 
transmitting Cuba service and regular VOA programs. The service's broadcasts 
could be provided for by means of grants, leases, contracts, or any other 
means deemed appropriate by USIA The bill also expresses the intent of 
Congress that the U.S. Government seek "prompt and full settlement" of U.S. 
claims against the Cuban government arising from Cuban interference with U.S. 
broadcasting. A $5 million fund is authorized to compensate U.S. 
broadcasters for equipment, engineering, and technical: expenses incurred in 
the past or in the future for mitigating the effects of direct Cuban 
interference. The bill also expresses the sense of Congress that the 
President should establish a task force on Cuban interference and seek 
practical and technical solutions to interference problems. President Reagan 
signed the measure into law on Oct. 4, 1983. 

HEARINGS 

U.S. Congress. House. Committee on Energy and Commerce. 
Subcommittee on Telecommunications, Consumer Protection, 
and Finance. Radio broadcasting to Cuba. Hearing, 
97th Congress, 2d Session. May 10, 1982. Washington, 
U.S. Govt. Print. Off., 1982. 239 p. 

U.S. Congress. House. Committee on Appropriations. 
Subcommittee on the Departments of Commerce, Justice, 
and State, and Judiciary, and Related Agencies. 
Departments of Commerce, Justice, and State, the 
Judiciary, and related appropriations for '1983. Part 
6. Radio broadcasting to Cuba. Hearing, 97th Congress, 
1st Session. Mar. 24, 1982. Washington, U.S. Govt. 
Print. Off., 1982. pp. 539-582. 

U.S. Congress. House. Committee on Government Operations. 
Subcommittee on Government Information and Individual 



Rights. International broadcasting: direct broadcast 
satellites. Hearing, 97th Congress, 1st Session. 
Oct. 23, 1981. Washington, U.S. Govt. Print. Off., 
1982. 129 p. 

U.S. Congress. Senate. Committee on Foreign Relations. Radio 
Broadcasting to Cuba Act. Hearings, 97th Congress, 2nd 
session. July 1, 27, and Aug. 19, 1982. Washington, U.S. Govt. 
Print. Off., 1983. 548 p. 

U.S. Congress. Senate. Committee on Foreign Relations. Radio 
Broadcasting to Cuba. Hearing, 98th Congress, 1st session. 
Apr. 27, 1983. Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1983. 92 p. 

REPORTS AND CONGRESSIONAL DOCUMENTS 

U.S. Congress. House. Committee on Energy and Commerce. 
Radio Broadcasting to Cuba Act. Report, together with 
additional views to accompany H.R. 5427. July 13, 1982. 
Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1982. 25 p. (97th 
Congress, 2d session. House. Report no. 97-479, part 2) 

----- Radio Broadcasting to Cuba Act. Report, together with 
dissenting views to accompany H.R. 2453. July 29, 1983. 
Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1983. 20 p. (98th 
Congress, 1st session. House. Report no. 98-284, part 2) 

U.S. Congress. House. Committee on Foreign Affairs. Radio 
Broadcasting to Cuba Act. Report, together with dissenting 
and additional views to accompany H.R. 5427. Apr. 2, 1982. 
Washington, U.S. Govt. Print. Off,, 1982. 16-p. (97th 
Congress, 2d session. House. Report no. 97-479, part 1) 

----- Radio Broadcasting to Cuba Act. Report, together with dissenting 
and additional views to accompany H.R. 2453. June 29, 1983. 
Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1983. 17 p. (98th 
Congress, 1st session. House. Report no. 98-284, part 1) 

U.S. Congress. House. Committee on Government Operations. 
International shortwave broadcasting and direct broadcast 
satellites: Voice of America, Radio Free Europe/Radio 
Liberty, Radio Marti, twentieth report. Dec. 11, 1981. 
Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1981. 25 p. (97th 
Congress, 1st session. House. Report no. 97-398) 

U.S. Congress. Senate. Committee on Foreign Relations. Radio 
Broadcasting to Cuba Act. Report, together with minority 
views to accompany H.R. 5427. Sept. 15, 1982. Washington, 
U.S. Govt. Print. Off., 1982. 26 p. (97th Congress, 1st 
session. Senate. Report no. 97-544) 

----- Radio Broadcasting to Cuba Act. Report, together with minority 
views to accompany S. 602. June 21, 1983. Washington, U.S. 
Govt. Print. Off., 1983. 21 p. (98th Congress, 1st session. 
Senate. Report no. 98-156, part 1) 

----- Errata, Radio Broadcasting to Cuba Act. Report, together 
With minority views to accompany S. 602. Aug. 8, 1983. 



Washington, U.S. Govt. Print. Off., 1983. 5 p. (98th 
Congress, 1st session. Senate. Report no. 98-156, part 2) 

CHRONOLOGY OF EVENTS 

02/01/84 -- President Reagan requests an FY85 appropriation 
of $11,203,000 for Radio Marti as part of USIA 
budget request. 

11/04/83 -- President Reagan signed into law S. 602, Radio 
Broadcasting to Cuba Act, as P.L. 98-111. 

09/29/83 -- House passed S. 602 (302-109). 

09/13/83 -- Senate passed S. 602 by voice vote. 
06/21/83 -- S. 602 reported favorably to Senate from Foreign 

Relations Committee with amendment. 

02/24/83 -- S. 602 introduced by Senator Hawkins and referred 
to Senate Foreign Relations Committee. 

09/15/82 -- H.R. 5427 (Radio Broadcasting to Cuba) reported to 
Senate from Foreign Relations Committee with 
amendment. 

08/10/82 -- H.R. 5427 passed House, amended (250-134). 

07/13/82 -- H.R. 5427 reported to House from Energy and Commerce 
Committee With amendment. 

- 
04/02/82 -- H.R. 5427 reported to House from Foreign Affairs 

Committee With amendment. 

09/23/81 -- Reagan administration announced plans for Radio Marti. 


