
U.S. surrogate broadcasting provides independent, uncensored, and accurate news and1

information of events in the targeted country (often a closed society), as well as cultural programs
of that country.  Surrogate broadcasting includes Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc and Cuba
Broadcasting.  In contrast, general broadcasting, carried out by Voice of America, presents a
reliable source of international news, American policies and culture to listeners overseas.

Congressional Research Service ˜̃ The Library of Congress

CRS Report for Congress
Received through the CRS Web

97-52 F
October 24, 1997

Radio Free Asia

Susan B. Epstein
Specialist on Foreign Policy and Trade

Foreign Affairs and National Defense Division

Summary

In response to some Asian countries' human rights violations and to promote
democracy in countries such as China and North Korea, the Administration and the
103rd Congress agreed that the United States should increase broadcasting to this part
of the world. The International Broadcasting Act of 1994, title III of the Foreign
Relations Authorizations Act of 1994/95 (P.L. 103-236), created the Broadcasting Board
of Governors under the U.S. Information Agency (USIA) and authorized the Board to
make grants available to conduct surrogate broadcasting services  (referred to as Radio1

Free Asia or RFA) to the People's Republic of China, Burma, Cambodia, Laos, North
Korea, Tibet, and Vietnam.  

Throughout 1997, lawmakers who oppose Beijing have been seeking ways of
promoting democracy and human rights in China other than through denying most-
favored nation (MFN) trade benefits.  One suggestion is to dramatically increase funds
to expand Radio Free Asia and Voice of America (VOA) broadcasting into China.
Within the context of the foreign relations authorization legislation, the Senate would
raise RFA’s funding from its FY1997 level of $9.3 million to a ceiling of $20 million
for FY1998 and FY1999; the House would authorize a higher ceiling of $30 million for
the two years.  Similarly, both House and Senate have passed appropriations that would
set RFA’s FY1998 budget at the same levels as the authorizing committees: $20 million
in the Senate and $30 million in the House.  A separate bill (H.R. 2232) has been
introduced that also would increase the budget of RFA substantially and require the
President within 90 days to submit a plan to Congress on how to achieve continuous
broadcasting into China via Radio Free Asia and the VOA.



CRS-2

BACKGROUND

The idea of U.S. surrogate broadcasting in Asia dates back to the Korean War and
was again raised during the Vietnam War.   Interest in creating a broadcast service to Asia
re-emerged after the Chinese government's 1989 crackdown on the pro-democracy
movement in Tiananmen Square.  In December 1991, The President's Task Force on
International Broadcasting recommended increasing U.S. surrogate broadcasting
activities into the People's Republic of China, as did The Commission on Broadcasting
to the People's Republic of China in September 1992.  A third U.S. government
committee, The U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy, recommended in
August 1992 enhancing VOA broadcasting to China.  

In early 1993, the Administration sought in its FY1994 budget request $30 million
for the creation of a surrogate service which was referred to as Radio Free Asia.  On June
15, 1993, the President announced his proposal for a major consolidation of U.S.
nonmilitary, international broadcasting, including the creation of a new "Asian
Democracy Radio."  

Throughout that year the 103rd Congress debated whether, and how, to broadcast
into Asia.  Proponents of surrogate broadcasting into Asia argued that:  1) it would
promote democracy, especially in China where political repression and government
control of news is strong, 2) freer and more open countries would enhance U.S. bilateral
relations in Asia, and 3) the United States has an obligation to promote freedom around
the world, not just in Europe.  Opponents claimed that China is a much more open society
with many sources of information, unlike Europe and the Soviet Union in the 1950s when
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) was established.  Expanding Voice of
America (VOA) broadcasts rather than creating a surrogate service would be less
expensive and less confrontational, they contended, reducing the possible reaction by
Asian governments of digging in their heels and moving even further away from
democratic principles.

After numerous hearings and debates, Congress authorized the idea of a Radio Free
Asia surrogate broadcasting entity in the United States International Broadcasting Act of
1994 -- title III of the Foreign Relations Authorization Act, Fiscal Years 1994 and 1995
(H.R. 2333, signed into law on April 30, 1994, as P.L. 103-236).  The law stipulated that
no grant could be made to RFA unless, 1) a detailed plan on the formation of RFA is sent
to Congress within ninety days after the confirmation of the Broadcasting Board of
Governors (BBG); and 2) the plan certifies that RFA can be established and operate with
grants of no more than $22 million in any fiscal year, with one-time capital costs of no
more than $8 million.  Radio Free Asia would assume all obligations, not the U.S.
government, and grants would end after September 30, 1999, unless the President’s
FY1999 budget submission to Congress recommends a one year extension as authorized
in sec. 309(g) of P.L. 103-236.  

Eighteen months later, the BBG sent the required RFA plan to Congress (November
15, 1995) after some in Congress expressed concern that the Administration was
stonewalling on the issue.  RFA's plan asserted that it would be possible to establish a
surrogate broadcasting service into Asian countries within the budget set forth by
Congress and that it would be broadcasting "as soon as possible".  The plan stated that full
time staff for FY1995 and FY1996 would not exceed 45 in Washington, D.C. and 110



CRS-3

independent contractors. The BBG also set out several recommendations:  that funding
for an Asia surrogate service continue under the BBG; that the new entity be created as
a private U.S. corporation using existing transmitters, where possible; that the new service
be named the Asia Pacific Network (APN); that the entity establish its headquarters in
Washington, D.C. with an office in Asia; and that it begin operation as soon as
transmission site issues are resolved and staff hired.

Despite congressional objections to altering the Radio Free Asia name, as cited by
law, the broadcasting service was incorporated on March 11, 1996, as the Asia Pacific
Network (Radio Free Asia), Inc.  In the following  months, Congress reasserted that Radio
Free Asia is the authorized name.

CURRENT STATUS 

The first RFA broadcast took place on September 29, 1996, broadcasting into China
in Mandarin.  The initial broadcasts of one hour at 7:00 a.m. and one hour at 11:00 p.m.
included regional news and feature stories.   The Chinese government reacted to the initial
broadcasts with strongly worded letters of opposition to top level U.S. government
officials, as well as editorials in major Chinese newspapers claiming that the CIA is
behind the broadcast operation.

By September 30, 1997, one year after it began, RFA was broadcasting for a total of
17 hours in Asia and in all languages mandated by Congress.  Of the current total, 5 hours
of broadcasting is in Mandarin with 2 hours of broadcasts in each of the other languages.
The Chinese continue to voice strong opposition to RFA, claiming recently that the U.S.
is using the idea of freedom of speech to interfere in Asian countries’ internal affairs.
Additionally, Chinese have asserted that the U.S. is using broadcasting to impose its
values on people in Asia.

China began jamming RFA Mandarin broadcasts in most frequencies on August 18,
1997.  The government also began jamming Tibetan broadcasts in early October, 1997.
Earlier, Vietnam had begun jamming the Vietnamese broadcasts in February, 1997; and
North Korea also had begun jamming the Korean broadcasts in June, 1997.  In all of these
cases, jamming has been continual, but with varying degrees of effectiveness.  RFA
currently is broadcasting into China via multiple transmission sites and on varying
frequencies, keeping the probability of China government jamming at a minimum.  The
broadcast entity has been successful in averting some, but not all, of the jamming.  

RFA is exploring numerous possibilities for long-term broadcast transmission sites,
including the Philippines.  Although Thailand would have been one of the best locations
for broadcast transmission into China, the Thai government has avoided the issue, fearing
that doing so would have a detrimental effect on its relationship with China.  The U.S.
government has asked the Philippines to be a possible site for U.S. broadcasting
transmitters, a proposal to which the Philippines has not agreed.   Another possibility is
to continue to use multiple transmitter sites (of which all but one are leased), which VOA
has found to be effective in getting its broadcasts through to China with minimal
jamming.  As these sites are being negotiated and other’s are being explored, USIA is
constructing a relay station at Tinian (islands in the Pacific) which, in a couple of years,
could also be a key location for RFA and VOA broadcasting.  



CRS-4

An underlying principle for Radio Free Asia hiring is that it is to be a lean
organization.  Full time employees initially numbered 35, but a year after its first
broadcasts, the staff totals, in both the field and in Washington, have grown to 122.  The
President of RFA is Richard Richter, formerly a producer and executive producer of news
programs at ABC, CBS, and WETA.  Dan Southerland, previously a Beijing bureau chief
for The Washington Post, and a Hong Kong bureau chief for the Christian Science
Monitor and Vietnam correspondent for United Press International, is Vice President of
Programming and Executive Editor.  

Each language service has a chief; the Mandarin service, because of its size, also has
a deputy.  Total personnel for each service includes:  Mandarin, 19; Tibetan, 9; Burmese,
11; Vietnamese, 12; Korean, 9; Khmer, 6; and the Laos service, 8.  RFA will attempt,
where feasible, to have correspondents or stringers in each of the countries receiving
broadcasts.  RFA stringers will also be located in many other countries throughout Asia
and Europe.  RFA headquarters are located in Washington, D.C.  It has opened a bureau
in Hong Kong and has additional smaller 1 or 2 person offices in other Asian cities.

FUNDING HISTORY

The FY1995 Commerce, Justice, State Appropriations (P.L. 103-317) provided $10
million in multi-year funds for startup of RFA ($5 million of which was rescinded in
FY1996).  The FY1996 appropriations provided a $5 million earmark from the
international broadcasting account.  For FY1997, Congress earmarked $9.3 million for
RFA within the Omnibus Consolidated Appropriations Act of 1997.  Earlier in the
FY1997 appropriations debate, Members of the House Appropriations Committee had
expressed concern that RFA had not been operating within a clear plan.  The Committee
requested RFA to submit a plan prior to receiving grants under the FY1997
appropriations.  Officials of the broadcast entity sent a plan to Congress in mid-September
1996 which the committee approved.  For FY1998, the Administration has requested a
total of $366.8 million for international broadcasting which includes $9.3 million for
Radio Free Asia.  Following is the radio’s funding history:

FY1995 -- $5.0 million
FY1996 -- $5.0 million
FY1997 -- $9.3 million
FY1998 -- $9.3 million (request)

 ISSUES FOR CONGRESS

Throughout 1997, some in Congress have been frustrated with the President’s China
policy.  Expanding U.S. international broadcasting to China has surfaced as one of several
ideas to promote democracy and human rights in China, but would not entail direct harm
to U.S. interests, such as would occur in the case of denying MFN trade status.  In the
Commerce, Justice, State Department and related agencies for FY1998 appropriations,
the House would provide $30 million, while the Senate would provide $20 million.
Congressional action on the foreign relations authorization bills this year involves raising
the authorizing ceiling for RFA. The House version includes $30 million for each year
FY1998 and FY1999; the Senate version includes $20 million for the same years.
.



CRS-5

Among similar bills introduced in recent months is the “Radio Free Asia Act of
1997" (H.R. 2232), introduced by Congressman Royce on July 23, 1997.  The House
International Relations Committee marked up this bill on September 29, and the
Committee reported it out on October 6, 1997.  

H.R. 2232 would authorize increased funding for U.S. broadcasting into China from
the FY1997 level of $9.3 million to $30 million for FY1998 (of which $8 million would
be for a one time capital cost) and $22 million for FY1999.  Included in both fiscal year
levels is $700,000 for increasing the number of Cantonese language personnel.  In
addition, VOA broadcasting into China and North Korea would be expanded by $10
million in FY1998 and $7 million in FY1999.  Furthermore, the measure would provide
$10 million for radio construction in FY1998 and $3 million in FY1999 which,
reportedly, would be used for  completion of the Tinian transmitter site, as well as perhaps
locating a permanent transmitter site elsewhere.  (Currently, RFA transmitter sites are all
leased.)  The legislation also would require that within 90 days of enactment of the Act
the President report to Congress on a plan to achieve continuous RFA and VOA
broadcasting into China in the major dialects and languages.

RFA officials support the measure, saying they have been operating on a shoestring
since Radio Free Asia’s inception.  They believe that the added funds in the coming fiscal
years will allow them to fully function as Congress had intended in the International
Broadcasting Act of 1994.  Increased radio construction funds would benefit both RFA
and VOA activities. The Clinton Administration endorses the idea of expanding RFA’s
budget and capabilities.  Both the Administration and many in Congress believe that
expanding broadcasting into China is a better way to promote democracy and human
rights than denying China MFN trade benefits.

Some concerns regarding expanding RFA budget exist.  Lawmakers concerned with
balancing the budget view this as an unnecessary expenditure that could weaken the drive
toward balancing the budget.  Furthermore, because the funding level being debated in
Congress is three times the FY1997 funding level, some fear that such a dramatic increase
in just one year to an organization that is just one year old could lead to an inefficient use
of taxpayer dollars by RFA.   Others have cited the fact that numerous similar information
sources already are reaching China, including CNN; they say that increasing RFA three-
fold likely would not result in a proportionate increase in democracy promotion in China.
Moreover, organizations that promote U.S.-China trade assert that this action will cause
further deterioration of U.S.-China relations that could dampen the future growth of U.S.
exports.

Congress continues to monitor other  past concerns regarding Radio Free Asia.  For
example, in mid-1996, the House Appropriations Committee expressed concern in its
Commerce, Justice, State and Related Agencies Appropriations for FY1997 report
(H.Rept. 104-676) that RFA was not following a clear blueprint.  The Committee
requested that RFA send Congress, prior to the beginning of FY1997, a detailed statement
of how, when, and at what cost RFA was going to operate.  In response, the BBG
forwarded a memo from Radio Free Asia to Capitol Hill in September 1996.  It provided
a detailed financial schedule to the year FY2001, a programming timetable, and personnel
hiring intentions, but did not specify the amount of funds currently remaining to be
obligated.  



CRS-6

 Another matter of ongoing interest in Congress is overlap, duplication and
coordination of VOA and RFA.  According to Allen Heil, Deputy Director of Voice of
America, RFA and VOA are closely coordinating and monitoring their activities in Asia
and believe that they will continue to maintain complementary activities there, including
achieving around the clock broadcasting in certain languages.

Jamming of U.S. broadcasts into Asia is a concern of both administrators and
Members of Congress. China government jamming of U.S. international broadcasting--
both VOA and RFA--reportedly has been very effective, especially in the cities, according
to Voice of America and Radio Free Asia officials.  They believe that increased funding
will assist  U.S. broadcasters in circumventing the jamming problem.  Broadcast officials
admit, however, that China’s jamming activity may increase proportionately to the
increase in U.S. broadcasting activity there.


