
Congressional Research Service ˜ The Library of Congress

CRS Report for Congress
Received through the CRS Web

Order Code RL31889

The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.

Foreign Policy in the Middle East?

Updated July 23, 2003

-name- re dacted-
Middle East Policy Analyst

Foreign Affairs, Defense, and Trade Division



The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

Summary

Al-Jazeera, the Arab world’s first all-news network was started by the Persian
Gulf monarchy of Qatar. It has come to be recognized as a key player in covering
issues of central importance to U.S. foreign policy in the Middle East: the conflict in
Iraq, the war on terrorism, and the Israeli-Palestinian conflict. Al-Jazeera has become
so publicly influential that U.S. officials now regularly appear on the network.
Although Al-Jazeera has received praise for its uncensored format and for airing
interviews with U.S. and Israeli officials, as well as Arab critics of the policies of
Arab governments, it has drawn criticism from many observers in the United States
and elsewhere for a perceived lack of objectivity in covering these conflicts,
including the activities of Al Qaeda. For their part, officials from Al-Jazeera have
claimed that theymerely reflect Arab popular resentment of U.S. policy in the Middle
East.

This paper provides an overview of Al-Jazeera and explores the debate
surrounding its objectivity. This report also analyzes Al-Jazeera’s coverage of events
in the Middle East, specifically, its coverage of events in Iraq, Afghanistan, and Israel
and the West Bank and Gaza Strip. The final section of this report discusses policy
options regarding U.S. public diplomacyefforts in the Middle East region. This paper
will be updated periodically.



Contents

Al-Jazeera: An Overview . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Origins . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Programming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Objectivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Al-Jazeera and Qatar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

Issues of Concern for U.S. Foreign Policy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Iraq . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Afghanistan & The War on Terrorism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Al-Jazeera and The Israeli-Palestinian Conflict . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Al-Jazeera & The Arab Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Policy Options for Congress . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12



1 Iskandar, Adel & Mohammed El-Nawawy, Al-Jazeera: How the Free Arab News Network
Scooped the World and Changed the Middle East, Westview Press, 2002, p. 30.
2 Despite its initial aim to be financially self-sufficient, Al-Jazeera is mostly dependent on
Qatari state financing (roughly $100 million annually). On the whole, the economics of Arab
satellite TV in the Middle East makes it difficult for many stations to turn profits. Al-
Jazeera’s controversial programming may deter some advertisers from buying air time on
the station. Some observers have noted that the station only averages around 40-45 minutes
of advertising per day. Louay Bahry, “The New Arab Media Phenomenon: Qatar’s Al-
Jazeera,” Middle East Policy, June 2001.
3 Several Arab satellite TV stations are owned by Saudi Arabian businessmen with close
ties to the Saudi royal family.

The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

Al-Jazeera: An Overview

Origins

Al-Jazeera (which means “the peninsula,” or “the island”) was founded in 1996
in Qatar after the new Emir of Qatar, Shaykh Hamad bin Khalifa Al-Thani,
purchased the rights to the Arabic TV division of the British Broadcasting
Corporation (BBC) News Service. The BBC had been trying to develop an all-Arabic
television station in conjunction with the Saudi-owned Orbit Radio and Television
Service. The joint venture failed after the two parties could not agree on issues
relating to the new station’s editorial independence.1 The Qatari monarchy, which
also has closely aligned itself with U.S. policy in the Persian Gulf region, was
embarking upon a limited course of political liberalization and believed that
modernizing Arab media was central to its reform effort. The Emir of Qatar provided
Al-Jazeera with an initial grant of $137 million,2 allowing the station to retain many
of the BBC’s recently hired Arab correspondents, many of whom are prominent
Egyptian and Lebanese journalists with western training.

Prior to Al-Jazeera, Arab audiences could receive their news from either state-
owned media or from several Arab satellite variety channels that broadcast both
entertainment and news programming. The news on all of these channels was, and
still is, to some degree censored and controlled by state authorities. Even
transnational, subscription-based Arab satellite channels tend to reflect the
viewpoints of the governments of the countries in which they are located.3 Therefore,
many analysts considered Al-Jazeera to be a novelty in the Arab world, not only
because it was the first 24 hour, all-news Arabic television station, but also because



CRS-2

4 “In the Line of Fire,” Washington Post, April 3, 2003.

it allowed its commentators and guests more latitude in expressing their opinions
(including criticisms of Arab governments) than had been previously regarded as the
norm in the Arab media. In fact, the creators of Al-Jazeera modeled the station’s
format after western news services such as the Cable News Network (CNN) and the
BBC, professing admiration for western stations’ roundtable discussion programs,
one-on-one interviews, and documentaries.

Although Al-Jazeera borrowed the format of CNN, its creators set out to
differentiate Al-Jazeera from its western counterparts. Many of Al-Jazeera’s
correspondents were drawn to work for the station because they felt that American
and British coverage of the 1991 Gulf War was not even-handed in that it paid
insufficient attention to topics of interest to Arab audiences, such as the plight of
Iraqi civilians during the conflict. Thus, Al-Jazeera believes that it provides an
alternative perspective, particularly to the American and British news media. Al-
Jazeera’s motto, “The View and the Other Point of View,” reflects its desire to be an
uncensored, authentically Arab news source for Arabs.

Programming

Although Al-Jazeera, like most 24-hour news networks, intersperses news
updates with headlines, sports, and financial news broadcasts throughout the day, its
regularly scheduled programming is unconventional when compared to other Arab
networks. Al-Jazeera has programs such as “The Opposite Direction,” “Without
Borders,” “The Other Opinion,” and “Open Dialogue,” each of which features a well-
known host who facilitates a lively discussion with some call-in questions and
comments. Viewers of Al-Jazeera have noted that the station’s staff often try to
encourage confrontation by pitting guests with opposite viewpoints against one
another in debate. This approach has proven to be informative and entertaining for
many viewers; however, some Arab intellectuals have criticized the approach as
being too sensationalistic and heated.

Beyond Al-Jazeera’s programming, many western critics have accused the
station of creating inflammatory lead-in segments to news reports, which often
feature montages of violence in the West Bank and Gaza Strip, Afghanistan, or Iraq.
These short snippets contain flashes of provocative pictures, usually of human
suffering, accompanied by dramatic background music. Al-Jazeera called its
coverage of Operation Iraqi Freedom, “The War Against Iraq,” and used lead-ins that
showed civilian casualties in Iraqi hospitals, exploding bombs in Baghdad, and U.S.
soldiers on patrol in civilian areas. Some suggest that Al-Jazeera is merely following
a Middle Eastern tradition of dramatizing news events by appealing emotionally to
the viewer. According to Al-Jazeera’s Washington Bureau Chief, Hafez Al-Mirazi,
“there is a feeling in our newsroom that you need to be as realistic as possible and
carry the images of war and the effect that war has on people ... your population
shouldn’t just eat their dinner and watch sanitized images on TV and video games
produced by the technological whizzes in the Pentagon and say this is war.”4



CRS-3

5 Tom Friedman, “Glasnost in the Gulf,”New York Times, February 27, 2001.
6 Ghareeb, Edmund, “New Media and the Information Revolution in the Arab World: An
Assessment,” The Middle East Journal, Summer 2000.
7 Fouad Ajami, “What the Muslim World is Watching,” New York Times Magazine,
November 18, 2001.
8 “Al-Jazeera Deflects Criticism of its Content, News Slant,” Jerusalem Post, April 1, 2003.
9 “An Interview with Ambassador Chris Ross,” Transnational Broadcasting Studies
Journal, Fall-Winter 2002.

Objectivity

Since its inception, Al-Jazeera has received an enormous amount of publicity
for breaking many of the taboos of self-censorship in the Arab media. New York
Times columnist Tom Friedman wrote that Al-Jazeera is “not only the biggest media
phenomenon to hit the Arab world since the advent of television, it also is the biggest
political phenomenon.”5 Indeed, many Middle Eastern experts have praised Al-
Jazeera for creating a forum in which Arab opposition movements can freely criticize
their host governments without fear of retribution. According to Edmund Ghareeb,
an expert on Middle Eastern affairs, “it has raised the level of debate and opened the
door for freer and more accurate news in the Arab world ... Al-Jazeera has helped
satisfy a hunger in the Arab world. Its debates and discussion programs are
tumultuous even by western standards.”6

However, for all of the praise Al-Jazeera has received, there has been an equal
amount of criticism regarding the network’s perceived lack of objectivity. Many
western media analysts have asserted that Al-Jazeera’s western-style format is merely
a cover for a reporting style that is slanted toward a popular pan-Arab, pan-Islamist
viewpoint. According to critic Fouad Ajami of Johns Hopkins University, “no matter
how many Americans show up on Al-Jazeera, the station will pursue its own
oppositional agenda. Al-Jazeera’s reporters see themselves as anti-imperialists. These
men and women are convinced that the rulers of the Arab world have given in to
American might; these are broadcasters who play to an Arab gallery whose political
bitterness they share — and feed.”7 Moafac Harb, director of network news for the
U.S. government’s Middle East Radio Network, known as Radio Sawa, has argued
that Al-Jazeera feigns its objectivity by inviting U.S. and Israeli officials to present
their views, while carrying provocative analysis in the studio, or one-sided news
stories lacking neutrality prior to or following these same interviews.8 U.S.
Ambassador Chris Ross, a fluent Arabic-speaker who has appeared on Al-Jazeera
several times, commented that “it [Al-Jazeera] has a clear point of view on the events
it is presenting for analysis and discussion ... with Al-Jazeera what you often get is
several people, but all at one end of the spectrum. So there’s work to be done to
induce more balance. But on the whole the advent of Al-Jazeera and other Arab
satellite stations has been a great step forward in opening up the intellectual and
cultural life of the Arab world.”9

In May 2003, Britain’s Sunday Times reported that Iraqi intelligence files
uncovered after the Iraq war revealed that Iraqi intelligence had penetrated Al-Jazeera



CRS-4

10 “Report Alleges that Iraqi Agents Infiltrated Al-Jazeera,” RFE/RL Iraq Report, Vol. 6,
No.22, May 16, 2003.
11 “Qatar’s Al-Jazeera is not pro-Zionist Enough - Fouad Ajami’s Taste,” Daily Star,
November 20, 2001.
12 “World and America Watching Different Wars; CNN vs. Al-Jazeera: Seeing is Often
Believing,” Christian Science Monitor, March 25, 2003.
13 Al-Jazeera is quasi-independent. Its managers have a great deal of freedom in the day-to-
day operations of the station; however, Al-Jazeera relies on Qatari-state financing.
Advertising revenue only covers 35-40% of Al-Jazeera’s operating expenses. Meeting with
Al-Jazeera producer, Mr. Khalid Al Mahmoud, January 11, 2003.

and had agents working there.10 Shortly after this revelation, Al-Jazeera replaced its
Chief Executive Officer, Mohammed Jasim Al-Ali, who had been CEO of Al-Jazeera
since its inception. According to press reports, the documents, which were obtained
in Baghdad by the Iraqi National Congress, indicated that Al-Ali made clear to Iraqi
agents that coverage would favor the Saddam Hussein regime. Al-Ali will continue
to serve on Al-Jazeera’s board of directors.

Defenders of Al-Jazeera have decried criticism of the station, noting that all
newspapers and television stations have some degree of bias and that Al-Jazeera has
at least given air time to dissenting opinions. According to the Beirut-based Daily
Star, “in its coverage of the Intifada (Palestinian uprising), and the war in
Afghanistan, Al-Jazeera has actually given a voice to every side in the conflict, and
done nothing more than televise the images its reporters are seeing.”11 In an interview
with the Christian Science Monitor, the chair of the department of journalism and
mass communication at the American University of Cairo remarked that “sure, the
news we get in the Arab world is slanted ... in the same way the news received in the
U.S. is biased.”12

Al-Jazeera and Qatar

There has been considerable speculation as to why the station has been able to
report the news freely, given the restrictive media environment in neighboring Arab
states. Many commentators have attempted to answer this question by pointing to the
nature of the Qatari state, as well as to the efforts of the Emir of Qatar to liberalize
Qatari society, while using these political and social reforms to promote Qatar itself
and increase its regional and global influence. Qatar is one of the most stable
countries in the Middle East, with a per capita income of over $25,000 for a
population of 800,000 people, only 170,000 of whom have citizenship (the majority
of the rest are foreign workers from South East Asia and the Phillippines). Analysts
have pointed out that Al-Jazeera’s openness and its”maverick” reporting style serves
to promote Qatar as a progressive, modern state in the Middle East. Indeed, although
the Qatari government has publiclysought to distance itself from Al-Jazeera, in terms
of ownership, organization, and editorial output, both the state and the station enjoy
a mutually beneficial relationship, in which the visibility of Al-Jazeera has led to an
increase in the prominence of Qatar. Thus, Al-Jazeera, although functionally
independent,13 could be said to indirectly serve the foreign policy goals of Qatar.



CRS-5

14 Wheeler, Brain, “Al-Jazeera’s Cash Crisis,” BBC News Online, April 7, 2003.
15 Al-Jazeera often has provided a forum for Islamist opposition parties to debate
government policies - a practice not widely accepted in many Arab states.
16 Ian Urbina, “Al-Jazeera: Hits, Misses, and Ricochets,” Asian Times, December 25, 2002.

Some experts question whether, in the long term, Al-Jazeera can maintain
independence if it is unable to wean itself off of Qatari state financing. Originally,
Al-Jazeera executives believed that Al-Jazeera would be profitable by 2001. Two
factors have prevented the station from generating more revenue: First, general
market conditions in the Middle East advertising industry have not been favorable.
There are alreadyseveral Arab satellite television channels and as more stations come
online and the situation in Iraq remains uncertain, advertising revenue will remain
uneven. Second, there is a hesitation on the part of Arab conglomerates to advertise
on Al-Jazeera, as they are fearful that Al-Jazeera’s shaky relationships with Arab
governments could harm their business interests. Because of these obstacles, the
station is still running annual deficits, despite its rather lean workforce of 775
employees worldwide (CNN has 4,000 and BBC has 3,300). Several U.S. companies
have run advertisements on Al-Jazeera, including General Motors, Gillette, and
Procter and Gamble.14

Al-Jazeera’s continued dependence on Qatar’s financial backing has blurred the
line between its status as a private or public news organization. Al-Jazeera has
demonstrated characteristics of both a privatized and a state-run news network, as
Qatar exerts little editorial control over day-to-day news reporting while subsidizing
Al-Jazeera’s annual budget. Although Al-Jazeera may subtly promote Qatar’s
political outlook, it does so under the umbrella of a regional news provider, making
it appear less tied to anyone Arab government. Nevertheless, Al-Jazeera’s executives
have promoted their channel’s independent image, which raises the following
questions: As Al-Jazeera remains in an ambiguous position regarding its private or
public status, will some analysts start to overlook that status and treat Al-Jazeera as
just another state-run media outlet, albeit one more sophisticated and popular than
the rest? Or, will Al-Jazeera secure the necessary advertising revenue to cover costs,
perhaps leading to a looser arrangement with the Qatari government?

Although Al-Jazeera has drawn praise for its willingness to discuss aspects of
Arab politics previously considered off limits in Arab discourse,15 critics continue to
point out that Al-Jazeera does not treat Qatar with the same degree of scrutiny as it
does other Arab governments. Al-Jazeera executives have countered that Qatar is
relatively free of political strife and therefore does not require much attention.
However, according to the Asian Times, “it (Al-Jazeera) soft-peddles its domestic
critique. Al-Jazeera has been dogged in its coverage of financial and political deals
cut between Arab governments and Israel, but when allegations came out that Qatar
had opened a trade office in Tel Aviv, the station did not go after the story.”16 Other
commentators have asked why the station has not fully explored Qatar’s friendly
relationship with the U.S. military. Although Al-Jazeera’s website did cover a
December 2002 U.S. war game in Qatar, dubbed “Operation Internal Look,” there
have been few attempts to examine the U.S. military presence in Qatar.



CRS-6

17 Unlike many television networks which had operated in Iraq under Saddam Hussein, Al-
Jazeera used mostly Iraqi nationals as reporters, enabling them to circumvent the regime’s
restrictive visa policies for foreign journalists. See, Ahmed, Assya Y. “Al-Jazeera Under
Fire Once Again: This Time the GCC Threatens Sanctions,” Transnational Broadcasting
Studies Journal, Fall-Winter 2002.
18 Al-Jazeera executives accused other stations of stealing their live feed during the war.
19 “Al-Jazeera: In an Intense Spotlight,” BusinessWeek Online, March 26, 2003.
20 “In the Line of Fire,” Washington Post, April 3, 2003. op. cit.

Issues of Concern for U.S. Foreign Policy

Iraq

Al-Jazeera’s coverage of Iraq has drawn both praise and criticism. Al-Jazeera’s
first foray into the Iraq-U.S. confrontation came in 1998, when Iraq and the United
States were in a standoff over the removal of U.N. weapons inspectors from Iraq. Al-
Jazeera outmaneuvered other networks, most notably CNN, by having
correspondents in Iraq once the United States and Britain launched air and missile
strikes as part of Operation Desert Fox. Al-Jazeera also obtained an exclusive
interview with Saddam Hussein, who reportedly wanted to deal with a station that
could reach a wide Arab audience. Some observers have contended that Al-Jazeera’s
popularity and credibility in the Middle East was established at that time. On the
other hand, Al-Jazeera’s detractors accused the network of portraying Iraq as a victim
during the standoff, focusing more on the detrimental effects of economic sanctions
than on Saddam Hussein’s disregard of United Nations’ resolutions.

Al-Jazeera’s coverage of the 2003 war in Iraq has become a story within the
wider story of the war. Following previous patterns, Al-Jazeera has been recognized
for its access inside Iraq,17 while being criticized for being sensationalistic and
slanted in its coverage of the U.S. military operation. Some observers have praised
Al-Jazeera for keeping several reporters and camera crews on the ground in Baghdad,
Mosul, and Basra and delivering live feeds of wartime footage, to which several U.S.
news networks, including CNN, have access through partnership agreements.18

According to BusinessWeek, during the Iraq war, Al-Jazeera had more reporters in
Iraq than any other major news station.19

Al-Jazeera also is one of the few stations that has aired press briefings from
Iraqi officials, as well as video footage whose authenticity has been disputed of
Saddam Hussein in meetings with other senior Iraqi leaders. Several U.S. officials
and independent analysts have appeared on the station to give commentary on the
U.S. war effort. Prior to the start of the war, the Pentagon granted Al-Jazeera four
“embedded” slots with the U.S. military. However, most of Al-Jazeera’s reporters on
the ground have remained independent of the U.S. military. According to
Georgetown University Professor Samer Shehata, “the war coverage on Al-Jazeera
compares favorably with the war coverage on American networks ... they have a
perspective. It’s from a perspective of what the war is like for the Iraqi people ... but
I’ve never seen anything favorable to the Iraqi regime on Al-Jazeera.”20



CRS-7

21 “Statement by W. Hays Parks,” House Armed Service Committee Hearing on Iraq’s
Violations of the Law of Armed Conflict, April 4, 2003. Al-Jazeera officials defended their
decision to air pictures of the dead soldiers by saying that they had to air the pictures so that
Americans can make up their own minds about the Iraq war.
22 “Emotional TV Coverage Feeds Popular View of War,” Financial Times, March 31,
2003.
23 “Al-Jazeera Calls on US to Ensure Free Press,” Reuters, March 28, 2003.

Negative reaction to Al-Jazeera’s coverage of Operation Iraqi Freedom has
come from many fronts. U.S. Administration officials, Members of Congress, and
some independent analysts were angered that U.S. prisoners of war and several dead
U.S. soldiers were displayed on Iraqi TV and on an Al-Jazeera broadcast in late
March 2003. U.S. officials accused Al-Jazeera of providing a vehicle for Iraqi
propaganda and for actions that violated international rules on handling of prisoners
of war. In testimony before the House Armed Service Committee on April 4, 2003,
W. Hays Parks, special assistant to the Judge Advocate General of the Army, stated
that “Iraqi Television and al-Jazeera have aired a tape of U.S. soldiers answering
questions in humiliating and insulting circumstances designed to make them objects
of public curiosity, in violation of the GPW (1949 Geneva Convention Relative to
the Protection of Prisoners of War).”21

Others have pointed to the overall tone of Al-Jazeera’s broadcasts, labeling them
inflammatory, emotional, and slanted toward covering the suffering of the Iraqi
people, rather than Iraqis celebrating the demise of the Hussein regime. In one
broadcast from a Baghdad hospital where wounded children were shown, an Al-
Jazeera correspondent commented with distress that “they said it would be a clean
war, they said they wouldn’t hit civilians, they said they wouldn’t hit infrastructure,
they said, and said, and said.”22 In addition, Al-Jazeera has come under fire for its
choice of terminology, which manycommentators have suggested is heavilyweighed
against the United States. For example, coalition troops are sometimes called
“invading forces”and suicide attacks are called “martyrdom operations,” terms that
Arab governments and the Arab media often use to describe the Israeli army and
Palestinians.

In the United States, the New York Stock Exchange revoked the credentials of
Al-Jazeera, saying its credentials were only for news that provided “responsible”
coverage.23 In addition, Akamai Technologies, an Internet Developer based in
Cambridge, MA, cancelled a contract to provide web services for Al-Jazeera’s new
English language website. On the other hand, Iraqi officials demanded that several
Al-Jazeera correspondents leave Iraq, accusing the station of being an extension of
U.S. propaganda after Al-Jazeera broadcasted images of Iraqis trampling on pictures
of Saddam Hussein. In response, Al-Jazeera suspended coverage by its
correspondents in northern and southern Iraq.

Nevertheless, Al-Jazeera reportedly has substantially increased its subscriber
base since the start of the war and has received much media attention. An Al-Jazeera
correspondent, Tariq Ayoub, was killed in Iraq after U.S. missiles struck a hotel in
downtown Baghdad. The hotel has been a base for foreign reporters. Al-Jazeera
accused the United States of deliberately targeting its journalists, an accusation the



CRS-8

24 Hampton Sides, “Doha Postcard: A CENTCOM Star,” The NewYorker, April 21 & 28,
2003.
25 “Media Occasionally Distort View of U.S. Role in Iraq,” Foreign Broadcast Information
Service (FBIS), Document ID: GMF20030714000135, July 14, 2003.
26 Al-Jazeera had aired several tapes of Osama Bin Laden, including a wedding tape of one
of his sons in Khandahar in 1999. See El-Nawawy & Iskandar, pp. 148-150.
27 One popular London newspaper dubbed Al-Jazeera as “Bin Laden TV.”

United States denied vehemently. During the war in Afghanistan in 2001, Al-
Jazeera’s Kabul office was accidently struck by U.S. fire. Despite Ayoub’s death, a
recent article in The NewYorker noted a marked improvement in relations between
Al-Jazeera and the U.S. military. According to Al-Jazeera producer and reporter
Omar al-Issawi, “slowly, people at CENTCOM are starting to realize that we’re not
the enemy ... we’re not some insensitive monster bent on bashing America.”24

In postwar Iraq, Al-Jazeera has continued to slant its coverage against the
United States, labeling Iraqi attacks against U.S. forces as “resistance” to the
“occupation.”25 Although manyof Al-Jazeera’s reports from Iraq are factual accounts
of the latest events, reports are often followed by critical statements of local Iraqis
without providing the perspective of coalition forces. Al-Jazeera’s Iraq coverage is
often introduced by a short series of images, depicting U.S. soldiers in a negative
light.

Afghanistan & The War on Terrorism

Although Al-Jazeera’s coverage of Operation Desert Fox brought the station
much notoriety in 1998, it was its proximity to Osama Bin Laden and the Al Qaeda
terrorist organization that brought the news network into the global mainstream.
When the United States began Operation Enduring Freedom in Afghanistan on
October 7, 2001, Al-Jazeera was the only major news network with a field office in
Kabul. As was the case in Iraq, many observers were impressed with the station’s
ability to “get the scoop,” as western networks were forced to rebroadcast Al-Jazeera
transmissions with their now identifiable gold logo in the corner of the screen.

However, Al-Jazeera’s considerable access to the Taliban and Al Qaeda also
brought it a high degree of scrutiny from western governments, particularly after it
aired taped speeches of Osama Bin Laden. Al-Jazeera had been airing taped
interviews and footage of Osama Bin Laden since 1998, as part of its regular
coverage of the region. 26 However, after the attacks of September 11, 2001 and Al-
Jazeera’s airing of a Bin Laden tape only hours after the start of Operation Enduring
Freedom, some western media outlets began to accuse Al-Jazeera of being a
mouthpiece for Al Qaeda; 27 other observers even accused the station of collaborating
with Al Qaeda.

Bush Administration officials were displeased with the station’s decision to air
the tapes, as Secretary of State Colin Powell criticized Al-Jazeera for carrying
“fierce” and “irresponsible” statements from Osama Bin Laden and other Al Qaeda



CRS-9

28 “Al-Jazeera not to Change Coverage of Afghan Events; Rejects U.S. Criticism,” Al-
Watan (BBC Monitoring Middle East), October 12, 2001.
29 Schleifer, Abdullah. “Covering Al Qaeda, Covering Saddam: A Dialogue Between Al-
Jazeera London Bureau Chief Yosri Fouda and Abdullah Schleifer,” Transnational
Broadcasting Studies Journal, Fall-Winter 2002.
30 Maass, Peter. “When Al Qaeda Calls: An Arab Journalist’s Close Encounter with
Terrorists,” New York Times Magazine, February 3, 2003.

spokesmen.28 Other officials, including National Security Director, Condoleezza
Rice, held meetings with the major U.S. news networks to formulate a common
policy toward future broadcasts of any new Bin Laden tape. Al-Jazeera staffers and
others criticized the U.S. government for trying to censor free speech. U.S. officials
responded by asserting that the broadcasting of Bin Laden’s tapes could pose a threat
to national security and suggesting that his speeches might contain hidden messages
to followers around the world.

Since the initial controversy over the Bin Laden tapes, there have been a number
of reports as to why Al Qaeda chose Al-Jazeera as a conduit for its messages. Many
analysts believe that Al Qaeda was attracted to Al-Jazeera’s large Arabic-speaking
audience. Observers also speculated that Al-Jazeera, eager to make headlines and
without rigorous governmental scrutiny, was in a position to broadcast the Bin Laden
tapes, as opposed to the more cautious Arab state media. Some analysts considered
that Al Qaeda would have found Al-Jazeera to be sympathetic to its cause based on
the network’s past coverage of Iraq in 1998. One theory explaining the Al-Jazeera -
Bin Laden connection comes from Al-Jazeera’s London Bureau Chief, Yosri Fouda,
who interviewed two of Al Qaeda’s top leaders, Khalid Sheikh Mohammed and
Ramzi bin Al-Sheeba (both are now in U.S. custody). Fouda had been chosen by Al
Qaeda’s leaders to tell their story. According to Fouda:

I asked them [Al Qaeda], first of all, why me? And they said that there are other
journalists both inside and outside of Al-Jazeera who are thought of as having
some sort of degree of sympathy with their cause. So for that very reason, they
said they wanted to have this story done by someone “more secular in his
professional approach”so that their message would carry more credibility ... it
confirmed my initial impression that there is someone who understands media,
and particularly television, inside Al Qaeda.”29

Al Qaeda may have been looking for an outlet like Al-Jazeera, knowing that the
station was eager to break a big story and would be willing to present their point of
view without editorializing its content. In a New York Times Magazine feature on
Fouda, author Peter Maass noted that “Fouda is a chameleon ... he mixes easily at
both mosques and pubs. He is, in this way, an excellent journalist, because he can
pretend to be all things to all people, including a friend to terrorists.”30

Some commentators have pointed out that Al-Jazeera’s coverage of U.S.
operations in Afghanistan in 2001 was similar in focus to its coverage of Iraq a year
and a half later. Again, critics have noted that the station aired Taliban claims of
military successes on the battlefield with little or no response from U.S. officials. Al-
Jazeera also was criticized as placing virtually exclusive emphasis on the plight of



CRS-10

31 See Ajami, “What the Muslim World is Watching.”
32 “Inside Al-Jazeera,” CBS 60 Minutes, October 10, 2001.
33 Al-Jazeera has drawn the ire of many Arab governments over the last several years,
specifically for critical coverage of Arab leaders. Saudi Arabia, Jordan, and Bahrain (among
others) have used several retaliatory techniques against Al-Jazeera and Qatar itself
including: banning Al-Jazeera in their respective countries, expelling its journalists,
pressuring advertisers, and even temporarily withdrawing Ambassadors if the slight was
considered serious enough. Al-Jazeera executives have boasted of having as many official
detractors in the Arab world as in the United States.

Afghan civilians and the destruction caused by American bombing, airing gruesome
images of wounded Afghan women and children. Whereas in U.S. government
parlance, the war in Afghanistan was part of a larger “war on terrorism,” Al-Jazeera’s
method for describing the war came with the preface of “the war on what it calls
terror.”31 Analysts further criticized Al-Jazeera’s alleged overemphasis on covering
civil liberties violations of American Muslims, asserting that such violations were the
acts of individuals and contrary to U.S. policy.

Al-Jazeera and The Israeli-Palestinian Conflict

As one of the most politically divisive conflicts in the world, the Israeli-
Palestinian conflict has been a source of contention for the world’s media,
challenging the objectivity of western and non-western media outlets alike. Within
this context, many observers believe that Al-Jazeera is no different. Like other Arab
networks and newspapers, it has covered the conflict from a distinctly Arab
perspective. According to one Al-Jazeera correspondent based in the West Bank, “to
be objective in this area is not easy because we live here. We are part of the people
of here. And this situation belongs to us also, and we have our opinions.”32

In contrast to state-controlled Arab media, Al-Jazeera has taken the
controversial step of broadcasting interviews with and statements by Israeli officials,
a practice shunned by many Arab channels. Al-Jazeera has invited Israeli leaders
such as Shimon Peres and Ehud Barak on air for TV interviews. Israel also has sent
officials, some of whom are fluent in Arabic, from its Foreign Ministry to appear on
Al-Jazeera. Indeed, some Arab governments, newspapers, and even Palestinian hard-
liners have accused Al-Jazeera of being in league with Israel and acting as an
extension of Israeli intelligence. Al-Jazeera has noted that Arab governments tend to
vocalize accusations of Al-Jazeera’s collaboration with Israel during times of tension
between the station and foreign Arab governments.33

Despite the novelty of Israeli officials on Arab television, some analysts have
pointed out that, in covering the Israeli-Palestinian conflict, Al-Jazeera follows a
similar approach to its coverage of the war in Iraq and the war on terrorism in
Afghanistan: it uses vivid, violent montages of Palestinian suffering to introduce
news segments; it employs language which describes suicide bombings as
“martyrdom operations;” and it calls the Israeli army an “occupation force.” This
approach has caused some experts to suggest that Al-Jazeera’s personalization of the
news, in which it emphasizes Arab and Muslim victimization, is a template which
has been applied in its coverage of Iraq, Afghanistan, and the Israeli-Palestinian



CRS-11

34 “A Different Language, an online NewsHour Transcript with Jim Lehrer,”PBS Online
NewsHour, April 6, 2003.
35 “Winners in the War - Before the Invasion of Iraq Few Outside the Middle East had heard
of Al-Jazeera,” The Guardian, April 21, 2003.
36 “We Cover the News from an Arab Perspective,” Middle East Insight, March 11, 2002.
37 In 2001, the Palestinian Authority closed Al-Jazeera’s Ramallah office for 3 days,
reportedly after Chairman Yasir Arafat felt that an Al-Jazeera documentary had been to
critical of his leadership.

conflict. Mamoun Fandy, a Middle East expert and media analyst, asserted that in
one Al-Jazeera anchor’s description of the U.S. capture of the Baghdad airport during
the recent Iraq war, the anchor mistakenly replaced the United States with the word
Israel. According to Fandy, “you take the Americans, put the Israelis; you take the
Palestinians, put the Iraqis; and the same script goes on.”34

Al-Jazeera’s detractors also have accused it of propagating anti-Semitic and
anti-Israeli viewpoints, in an attempt to sensationalize its programming and boost its
ratings. In the fall of 2002, David Duke, a former leader of the Klu Klux Klan,
appeared on the Al-Jazeera talk show “Without Borders,” claiming that Israeli
intelligence knew in advance that the World Trade Center was about to be destroyed
and that it had warned Israelis to evacuate the towers before they were hit.35 Duke
made the same argument in a Palestinian paper in January 2002. Al-Jazeera also has
been attacked for broadcasting a talk show with the title “Is Zionism Worse Than
Nazism?,” in addition to hosting a call-in show which discussed the validity of the
Protocols of the Elders of Zion. Both shows did present different viewpoints unlike
other Arab media outlets; however, some observers claim that the anti-Semitic
viewpoint was given an unfair amount of attention.

Supporters of Al-Jazeera believe that the station’s coverage is not biased, but
merely reflects a different perspective of the conflict, in which Palestinians are
locked into a war of independence with the Israeli military. According to Al-
Jazeera’s Washington Bureau Chief, Hafez Al-Mirazi, “The first Palestinian Intifada
(uprising) was covered by CNN, which directed its coverage to a Western public, and
ended up de-humanizing the Palestinian struggle and cause. But because of our
coverage, and that of other Arab satellite television channels, the second Intifada
influenced Arab public opinion more.”36 Al-Jazeera also has drawn praise for its
strong presence in the West Bank and Gaza Strip, as the station has been able to
broadcast real-time coverage of Israeli-Palestinian violence. Although the images of
Al-Jazeera broadcasts are often disturbing and beyond the norms found on U.S.
television, proponents of Al-Jazeera claim that they present a more realistic picture
of the day-to-day hardships of life in the West Bank and Gaza Strip during the
present conflict. Other commentators have noted that even the Palestinian Authority,
like other Arab governments, has temporarily shutdown Al-Jazeera’s Ramallah office
when it disapproved of its broadcasts.37



CRS-12

38 Hoffman, David. “Beyond Public Diplomacy,” Foreign Affairs, March/April 2002.
39 “Egypt Airs Anti-Semitic Series,” BBC News Online, November 7, 2002.
40 Hoffman, op.cit.

Al-Jazeera & The Arab Media

Although Al-Jazeera has received much attention for its coverage of the war in
Iraq, some observers suggest that, despite its popularity, it should not be treated as
a barometer for measuring the Arab media as a whole. Currently, there are other
television stations, like the new 24-hour news network Al-Arabiya, and many pan-
Arab newspapers, some of which are published in western capitals, which reach a
wide audience on a daily basis. According to media analyst David Hoffman, “most
Americans have heard of only Al-Jazeera,”38 but in reality, Arabs get their news from
a variety of sources, many of which are “far worse” than Al-Jazeera. Indeed, in
November 2002, an Egyptian television station, which is partially government-
owned, broadcast a series entitled “Horseman Without a Horse.” The story was a
chronicle of the Arab struggle against colonial rule and against the establishment of
the state of Israel; however, it included a sub-plot involving a forged document - the
Protocols of the Elders of Zion - describing an alleged Jewish plot for world
domination, which was used by the Nazis as a pretext for the Holocaust.39

Al-Jazeera’s impact on the Middle Eastern media as a whole remains unclear.
Some variety satellite networks have slightly altered their formats to include more
debate-style talk shows. As previously mentioned, a new competitor news network,
Al-Arabiya, has started operating in Dubai’s media city in the United Arab Emirates.
Al-Arabiya reportedly has received a great deal of financial backing from more
conservative sources, which may be reflected in its reporting style. Arab Media
watchers have observed that, as popular as Al-Jazeera has become, manyviewers still
desire local news coverage, making Al-Jazeera only one of several news sources for
the average viewer in the Middle East.40 Some suggest that Al-Jazeera, because of its
high subscription cost, is equally as popular outside of the Middle East as within. In
the United States, subscribers can order Al-Jazeera through satellite dish companies,
which package Al-Jazeera with several other channels at a price of several hundred
dollars a year.

Policy Options for Congress

Al-Jazeera’s ability to cover breaking news, to promote its slick, entertaining
format, and to project subtly its pan-Arab, pan-Islamist approach to covering the
news has sparked some U.S. officials and analysts to suggest ways of promoting a
response to its distinctive influence. Others have dismissed calls for policy responses.
Some experts warn that any overt U.S. action could be viewed as heavy handed in a
region which has traditionally been sensitive to outside involvement in regional or
local affairs. Al-Jazeera claims that U.S. steps intended to promote a more balanced
media in the Arab world will backfire, because Arabs will consider it a propaganda
effort of the U.S. government. A range of possible actions has been proposed. In one
category are actions that actively promote U.S. policy. They include:



CRS-13

41 For more information on METN, please see CRS Report RS21565, The Middle East
Television Network: An Overview.
42 “U.S. to Launch Arabic TV Channel,” BBC News Online, April 7, 2003.
43 “U.S. Propaganda Pitch Halted,” CBSNews.com, January 16, 2003.

! Create an alternative Arabic Language Television Network. In the
emergency supplemental appropriations bill of April 16, 2003 (P.L.
108-11), Congress designated $30.5 million for the Middle East
Television Network (METN).41 According to Norman Pattiz, the
founder and chairman of Westwood One Radio Network and a
member of the U.S. Broadcasting Board of Governors (BBG), “as
most people in the region get their news and information from TV,
we need to be on TV so we can explain America and its policies, its
people, and its culture from our own lips rather than have it
described by the indigenous media.”42 The exact scope and style of
METN has yet to be determined. The BBG already sponsors Radio
Sawa, an Arabic radio station, which combines popular music with
news headlines.

! Tie foreign aid to media reform. Some analysts contend that this
technique, which has worked for some human rights cases, might be
applied to the media as well.

! Buy commercial air time on Arab networks. During the last two
years, the State Department Office of Public Diplomacy has been
implementing the “Shared Values Program,” a $15 million effort to
promote positive images of Muslim life in America. TV
advertisements depicting American Muslims ran for 5 weeks in late
2003 in Pakistan, Kuwait, Malaysia, and on some pan-Arab
channels, but not Al-Jazeera.43 Although the overall campaign
continues, the State Department stopped running the commercials
after the governments of Jordan, Egypt, and Lebanon refused to
carry them on state-run television.

Other policy experts have suggested more indirect ways of influencing the Arab
media, including the following actions:

! Have U.S. officials engage the Arab media more actively. As
previously mentioned, top United States cabinet officials have
appeared on Al-Jazeera television for interviews. Proponents of this
strategy believe that more appearances by U.S. officials, particularly
those fluent in Arabic, would convey confidence in U.S. foreign
policy. Skeptics of this strategy believe that Al-Jazeera and other
channels could skew the pre and post-interview analysis against the
U.S. position.

! Favor the more moderate Arab satellite networks. With almost a
dozen different Arab satellite channels, some analysts believe that



CRS-14

44 For more information on MEPI, please see CRS Report RS21457, The Middle East
Partnership Initiative: An Overview.

U.S. interests would be better served if U.S. officials appeared on
less sensationalist Arab networks in order to foster competitors to
Al-Jazeera. Some even suggest encouraging U.S. companies to
advertise on these types of stations.

! Encourage more privatization of media. Under the auspices of the
State Department’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), there
have been plans to fund media reform programs in some Arab states.
As MEPI is just starting to take shape, the initiative could fund
media training for aspiring journalists, as well as programs that
promote freedom of the press.44

One argument, which is widely circulated in Arab intellectual circles, is that the
best way to combat the coverage of channels such as Al-Jazeera would be to focus
U.S. foreign policy on solving the Arab-Israeli conflict. Others argue that biased
coverage will continue no matter what direction the United States takes its policy in
the Middle East. With the United States heavily engaged in Iraq, Afghanistan, and
elsewhere, Al-Jazeera will continue to play a role in reporting and interpreting U.S.
foreign policy to the Arab world.



The Congressional Research Service (CRS) is a federal legislative branch agency, housed inside the 
Library of Congress, charged with providing the United States Congress non-partisan advice on 
issues that may come before Congress.

EveryCRSReport.com republishes CRS reports that are available to all Congressional staff. The 
reports are not classified, and Members of Congress routinely make individual reports available to 
the public. 

Prior to our republication, we redacted names, phone numbers and email addresses of analysts 
who produced the reports. We also added this page to the report. We have not intentionally made 
any other changes to any report published on EveryCRSReport.com.

CRS reports, as a work of the United States government, are not subject to copyright protection in 
the United States. Any CRS report may be reproduced and distributed in its entirety without 
permission from CRS. However, as a CRS report may include copyrighted images or material from a 
third party, you may need to obtain permission of the copyright holder if you wish to copy or 
otherwise use copyrighted material.

Information in a CRS report should not be relied upon for purposes other than public 
understanding of information that has been provided by CRS to members of Congress in 
connection with CRS' institutional role.

EveryCRSReport.com is not a government website and is not affiliated with CRS. We do not claim 
copyright on any CRS report we have republished.

EveryCRSReport.com


